Łożyska kulkowe

łożyska kulkowe

Oferujemy na sprzedaż łożyska kulkowe różniące się od siebie dokładną budową i rozmiarem. W skład naszego aktualnego asortymentu wchodzą takie produkty, jak:

  • łożyska jednorzędowe i dwurzędowe,
  • łożyska wahliwe,
  • łożyska skośne jednorzędowe,
  • łożyska skośne jednorzędowe dwukierunkowe,
  • łożyska skośne dwurzędowe.

Łożyska kulkowe z naszej oferty różnią się od siebie także zastosowaniem. Wybór odpowiedniego modelu powinien więc zależeć od tego, w jakich warunkach będzie on eksploatowany. Niektóre warianty wykazują bowiem większe tarcie, a inne mogą być wykorzystywane zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach.

Łożyska kulkowe są powszechnie wykorzystywane w przemyśle, a także w konstrukcjach specjalistycznych maszyn i zwykłych samochodów osobowych. Nasza oferta jest znacznie szersza. Oprócz modeli kulkowych oferujemy też łożyska superprecyzyjne wykorzystywane w bardziej skomplikowanych konstrukcjach wymagających zastosowania elementów o określonych parametrach. 

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami naszej oferty!

 

Łożyska kulkowe poprzeczne

(Pobierz katalog)

Łożyska kulkowe zwykłe jednorzędowe i dwurzędowe, z blaszkami ochronnymi lub z uszczelkami gumowymi serii: 160, 161, 68, 69, 60, 62, 63, 64, (Z, 2Z, RS, 2RS), 42, 43. Łożyska kulkowe zwykłe mają szczególnie szeroki zakres zastosowania. Są one proste w budowie, nierozłączne, zdolne do pracy przy wysokich prędkościach obrotowych. Dzięki tym właściwościom, a także niskiej cenie, łożyska kulkowe zwykłe są najbardziej rozpowszechnionym rodzajem łożysk.

Łożyska kulkowe wahliwe z otworem walcowym lub stożkowym, również z uszczelnieniami, a także z szerokim pierścieniem wewnętrznym serii: 12, 13, 14, 22, 22-2RS, 23, 23-2RS, 112, 113. Łożyska kulkowe wahliwe mają dwa rzędy kulek i kulistą bieżnię pierścienia zewnętrznego, co pozwala na swobodne wzajemne ustawienie się pierścieni i na kompensację nieznacznej niewspółosiowości wału w stosunku do oprawy. Łożyska te są więc szczególnie zalecane do zastosowań, w których niewspółosiowość może się zwiększać na skutek ugięcia wału lub błędów montażu.

Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe serii 70, 79, 72, 73. Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe mogą przenosić obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku. Obciążenie promieniowe działające na łożysko powoduje powstanie w nim siły osiowej, którą należy zrównoważyć siłą o przeciwnym zwrocie. Z tego względu łożyska skośne pracują zazwyczaj parami.

Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe, dwukierunkowe (z dzielonym pierścieniem wewnętrznym) serii QJ2, QJ3. Są to łożyska kulkowe skośne jednorzędowe, których bieżnie są tak ukształtowane, że obciążenia osiowe mogą być przejmowane w obu kierunkach.

Łożyska kulkowe skośne dwurzędowe serii 32, 33, 32-2Z, 33-2Z, 32-2RS, 33-2RS. Łożyska kulkowe skośne dwurzędowe odpowiadają pod względem budowy dwom łożyskom kulkowym skośnym jednorzędowym w układzie O, są jednak węższe niż dwa łożyska jednorzędowe. Łożyska dwurzędowe mogą przenosić wysokie obciążenia promieniowe i przejmować obciążenia osiowe w obu kierunkach.

 

Szeroki wybór łożysk kulkowych

Oferujemy szeroki wybór łożysk kulkowych w dużych ilościach. Wszelkie szczegóły dotyczące danego zamówienia ustalamy bezpośrednio z danym klientem. Podchodzimy do zleceń profesjonalnie, dlatego możemy zaopatrywać zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorstwa zajmujące się konstruowaniem lub naprawianiem maszyn. Takim firmom dostarczamy duże ilości łożysk o konkretnych parametrach.

Zapraszamy do kontaktu osoby zainteresowane zakupieniem łożysk z naszego asortymentu.

 

Budowa łożyska kulkowego

Budowa łożyska kulkowego niewiele różni się od pozostałych modeli łożysk tocznych. W jego składzie wyróżniamy pierścień wewnętrzny oraz zewnętrzny, a także elementy toczone, które wyglądem przypominają kulki. Charakteryzuje się ono punktowym stykiem kulek i bieżni.

Łożysko kulkowe zwykłe jednorzędowe wyposażone jest w koszyk tłoczony wykonany z blachy stalowej, prowadzony na kulkach. Łożysko z takim koszykiem nie ma specjalnych oznaczeń. Może być ono również zaopatrzone w koszyk innego rodzaju np. masywny koszyk z poliamidu (TNH, TNGH) lub masywny koszyk z tekstolitu (TB). Łożysko kulkowe posiada także specjalne osłony, które mają za zadanie chronić jego wnętrze przed wszelkimi zanieczyszczeniami.

Poszczególne rodzaje łożysk kulkowych wyposażone są w blaszki i uszczelnienia umieszczone po jednej lub po obydwu stronach. Blaszki ochronne stanowią uszczelnienie bezstykowe, mogą być osadzone w pierścieniu wewnętrznym bądź przylegać do gładkiego brzegu pierścienia wewnętrznego. Z kolei uszczelnienia wykonane są z wulkanizowanej gumy i znajdują się na metalowym pierścieniu wzmacniającym, zapewniając skuteczne uszczelnienie stykowe. Łożyska uszczelnione obustronnie wypełnione są smarem plastycznym, który zapewnia smarowanie przez cały okres użytkowania łożyska w normalnych warunkach pracy.

 

Wpływ odpowiedniego smarowania na wydajność łożysk kulkowych

Smar redukuje tarcie między elementami łożyska, co prowadzi do zmniejszenia jego zużycia oraz generowanego ciepła. W rezultacie łożysko pracuje sprawniej, co przekłada się na większą efektywność całego mechanizmu. Ponadto smarowanie pełni również funkcję zabezpieczającą, chroniąc elementy łożyska przed korozją i zanieczyszczeniami. Dobór odpowiedniego smaru jest kluczowy dla osiągnięcia optymalnej wydajności łożysk kulkowych. Należy uwzględnić takie parametry, jak temperatura pracy, obciążenie czy prędkość obrotowa. Warto również pamiętać o regularnym sprawdzaniu ilości pozostałego smaru oraz jego wymianie, gdy jest to konieczne, aby utrzymać łożyska w jak najlepszym stanie.

 

Rozwiązywanie problemów związanych z łożyskami kulkowymi

W celu zapewnienia długotrwałej i bezawaryjnej pracy łożysk kulkowych niezbędne jest monitorowanie ich stanu oraz diagnozowanie ewentualnych awarii. Wśród najczęściej występujących problemów związanych z łożyskami kulkowymi można wymienić nadmierne zużycie, uszkodzenia mechaniczne oraz korozję. Aby odkryć ich źródło, najczęściej stosuje się analizę drgań, termografię i analizę oleju. Analiza drgań pozwala na ocenę stanu łożysk kulkowych poprzez badanie drgań generowanych przez pracujące łożysko. W ten sposób można wykryć takie problemy, jak niewłaściwe smarowanie, uszkodzenia mechaniczne czy nieprawidłowe obciążenie. Termografia natomiast umożliwia ocenę stanu łożyska poprzez pomiar temperatury jego powierzchni. Wysoka temperatura może świadczyć o niewłaściwym smarowaniu, przeciążeniu czy uszkodzeniach mechanicznych. Analiza oleju polega z kolei w badaniu właściwości smaru używanego w łożyskach kulkowych w celu wykrycia ewentualnych zanieczyszczeń czy korozji.