Z czego składa się układ chłodzenia?
Układ chłodzenia w pojazdach ma ogromny wpływ na zapewnienie silnikowi optymalnych warunków pracy. W sytuacji, kiedy uszkodzeniu ulega układ chłodzenia, może dojść także do poważnego uszkodzenia silnika. Poprawnie działające chłodzenie ma także wpływ na niskie spalanie oraz niewielką emisję spalin. Układ chłodzenia uruchamia się automatycznie zaraz po włączeniu silnika samochodu. Może mieć on postać bezpośrednią lub pośrednią.
Jak zbudowany jest układ chłodzenia w samochodzie?
Chłodzenie bezpośrednie powoduje chłodzenie silnika za pomocą powietrza. Jego przepływ może być powodowany pracą wentylatora lub też być wynikiem pędu pojazdu. Chłodzenie pośrednie opiera swoją pracę na czynniku chłodzącym. Każdy układ chłodzenia zbudowany jest z chłodnicy, przewodów, nagrzewnicy, termostatu, pompy cieczy, czujników temperatury, wentylatora wyposażonego w łożysko kulkowe lub igiełkowe oraz zbiornika wyrównawczego.
W każdym układzie wyróżnia się mały oraz duży obieg. Mały obieg powoduje krążenie czynnika chłodniczego wyłącznie po kadłubie silnika. Kiedy jego temperatura wzrośnie do określonego pułapu, termostat otwiera się, a ciecz trafia do dużego obiegu, przepływając przez chłodnicę. Tam dochodzi do oddania ciepła, a następnie cały cykl się powtarza. Dzięki podziałowi na mały i duży obieg silnik po odpaleniu samochodu może szybko się nagrzać, a następnie utrzymać odpowiednią temperaturę, nie przegrzewając się.
Chłodnica jest jednym z najistotniejszych elementów całego układu chłodzenia. Znajduje się z przodu samochodu. Jej główna część wykonana jest z aluminium. Chłodnica składa się z szeregu wąskich kanalików. W trakcie jazdy pęd powietrza dociera do kanalików chłodnicy, obniżając ich temperaturę, przez co czynnik chłodniczy oddaje ciepło i obniża swoją temperaturę.